fredag 19 mars 2010

Studiebesök

Igår hade jag nöjet att delta i ett studiebesök på hjälpmedelscentralen tillsammans med Nätverksgruppen för Ordinärt Boende där jag är representant från Ostvägen. MYCKET intressant!

Det finns ju en uppsjö av kognitiva hjälpmedel, många enkla men finurliga och andra avancerade (och dyyyyra). ;) Himla intressant var det iaf!

På Vingas dagis har de på några ställen satt upp veckodagarna på olikfärgade papper, och igår fick jag se att färgkombinationen de använt sig av är den nationellt vedertagna i Sverige. :) Mer än jag (och tydligen dagispersonalen också) visste, men himla effektivt! Vinga kan färgerna för alla dagar utantill - vilken minneshjälp! :) Kul tycker jag! Och bra att veta!

Måndag Tisdag Onsdag Torsdag Fredag Lördag Söndag

I helgen blir det till att fira gamla mamman i detta hus som blir 31 (!) på onsdag. Så, Vinga och jag har bakat lite i veckan. Det blir Chokladälskarens dröm med hallon och grädde, dumlekakor, drömmar och sockerkaka som bjuds. He få du-ug! För nu orkar jag inte baka mer idag. ;)

Nä, om man skulle brygga sig en kopp java och äta lite hemmagjord "Star Wars-glass" kanske?

Lev å må!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jo, det finns en massa finurliga hjälpmedel för de som behöver kognitivt stöd. Himla fiffigt faktiskt. Tur att de på hjälpmedelscentralen har koll på vad som finns så man slipper hålla reda på sånt själv. Men jag tycker det är synd att det är så bökigt med förskrivningar av hjälpmedel och att vissa kommunikations/kognitionshjälpmedel är så lågt prioriterade så man får svlag på sina ansökningar.

Grattis på födelsedagen i förskott, smarriga saker du har bakat!

Unknown sa...

Ja, förskrivningen lät krånglig och omständig nanting... men det är ju som med det mesta för den här målgruppen, krångligt, okänt, besvärligt, fast det egentligen kan vara hur enkelt som helst!

Tack ska du ha, hoppas d går ner i gästernas maggar. ;)

Maria sa...

Har genast infört veckodagsfärgerna på jobbet där vi jobbar lite smått med kognitivt stöd. Tack för tipset :-)

Unknown sa...

Härligt Mia! :)