torsdag 19 januari 2012

Förskoleklass


Igår var det dags för information i den nybyggda Storsjöskolan inför Vingas förskoleklass-start till hösten.

Jättefina lokaler, rymligt och fräscht, toppmodernt med smartboards i alla klassrum osv så det känns ju jättekul! MEN, jag kan inte låta bli att oroa mig för att det ska bli jobbigt för skruttan. :/ Det blir ju helt nytt allting för henne. Ny skola, STOR skola (500 elever ca, känns mycket när man bara är 6 år) och nya barn.

Eftersom vi väljer Storsjöskolan med anledning av vår flytt (det blir typ 1,5 km närmare, om inte mer) mister hon ju tryggheten av att gå i samma klass som sina dagiskompisar, som de allra flesta förmodligen väljer Sandviksskolan. Jag hoppas och vill såklart tro att det ändå blir bra, det måste det! Men, jag oroar mig som vanligt. Kan inte låta bli.

Många säger ju också att den där tryggheten och omsorgen som finns i förskolan försvinner direkt barnen introduceras i skolans värld. De ska klara så mycket själva och jag är ju förstås rädd att Vinga försvinner i den stora gruppen och inte vågar ta för sig. Men, jag hoppas att jag har fel!

Spännande med skolan är det i alla fall enligt Vinga, och duktig och smart är hon ju så utmaningen att få lära sig mer är jättebra för henne. Bara hon blir trygg i miljön och får nya kompisar, vilket förskoleklassen är till för, så blir det säkert bra. (Pepp pepp oroliga mamman! ;))

Sanslöst är i alla fall det faktum att min lilla stortjej redan är så stor att hon ska börja skolan! :-o Hon låg ju nyss i min famn och mös med mitt hår när hon var trött. Hjärtat! <3



1 kommentar:

Sara sa...

Det ÄR läskigt, jag förstår dig till fullo! Du vet ju vilka våndor vi har haft inför en eventuell flytt till annat område, just med tanke på skolbyte! Det är bara att hålla tummarna att allt ska gå bra, och framförallt, att inte överföra oron till Vinga :-)