tisdag 13 september 2011

Vinga


Mammas stora hjärta har det jobbigt just nu. :-( Så otroligt mycket känslor som bubblar i den lilla kroppen som hon inte vet hur hon ska hantera. Ilska, oro, ledsnad och syskonrivalitet. All trots hon aldrig visat tidigare kommer som en störtflod på en gång nu.

Det gör ont i mammahjärtat att se att hon inte mår riktigt bra, att hon tampas så mycket med sig själv och med livet. Samtidigt är det bra att det jobbiga kommer fram och ut, att hon får rensa det inre kaoset lite, men det är fantastiskt jobbigt att hantera som trött mamma med sömnbrist!

Det är mycket funderingar kring liv och död, kroppen, avundsjuka på lillasyster blandat med kärlek till densamma, rädsla för olika saker, oro för flytt och att bästa kompisen slutat på dagis, känslostormar, frigörelseprocess... Allt i en salig blandning och totalt kaos.

Mina tankar snurrar dygnet runt. Hur ska man hantera ett barn i den här fasen? Hur orkar man? Hur lär jag henne att hantera sina känslor på ett bra sätt? Inte hämma, inte bli för utåtagerande. Hur orkar man stå fast och kvar och finnas där utan att braka? Hur räcker man till för båda barnen?

Borde inte grubbla så mycket, men det är sån jag är - tyvärr!

3 kommentarer:

Susanne W sa...

Vet inte vad jag ska råda dig till. Har det ju likadant hemma.
Stor kram till trötta mamma i alla fall :)

Kram

Unknown sa...

Tack, och detsamma :-)

Annika sa...

Ja, visst är det vansinnigt svårt. Jag funderar på att läsa Lars H Gustafssons bok "Växa, inte lyda", har du läst den? Vet egentligen inte riktigt om den behandlar något om det men jag tror man kan får lite bra tankar därifrån iaf.

Kram!